ISDN stopt binnenkort. Wat is het alternatief voor bellen via ISDN?

ITSD

ISDN stopt binnenkort. Wat is het alternatief voor bellen via ISDN?

ISDN stopt binnenkort. Wat is het alternatief voor bellen via ISDN?

Eerder beëindigde KPN de ISDN-alarmeringsdienst DigiAccess Alarm. En aankomende tijd zal er ook gestopt worden met ISDN. Per september 2019 moeten ISDN-1 & ISDN-2 volledig verdwenen zijn. In Nederland gebruiken nog veel bedrijven ISDN. Waarom stopt ISDN en wat is een goed alternatief voor bellen via ISDN?

Wat is ISDN?
Integrated Services Digital Network, in de volksmond ISDN genoemd, is een vorm van digitale telefonie. Het voordeel van ISDN is, dat je over dezelfde telefoonlijn gelijktijdig meerdere telefoongesprekken en datadiensten kunt voeren. Omdat ISDN data digitaal over de lijn stuurt, wordt de capaciteit beter benut. Commerciële varianten zijn ISDN-2, ISDN-15 en ISDN-30, waarbij het getal staat voor het aantal simultane gesprekken.

Waarom stopt ISDN?
ISDN (en ook analoge telefonie) zijn relatief dure diensten. De laatste jaren zijn de tarieven voor telefonie onder druk van het goedkopere en veelzijdigere VoIP-telefonie sterk gedaald. Omdat de tarieven voor ISDN relatief hoog zijn, neemt het gebruikt sterk af. Het alternatief, VoIP is inmiddels volwassen geworden en al jaren net zo stabiel als ISDN. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aandeel VoIP-telefonie juist hard groeit. ISDN is commercieel gezien niet meer aantrekkelijk.

Toch heeft ISDN nog een groot zakelijk marktaandeel in Nederland. Telefonie via ISDN is stabiel en daarom niet iets waar bedrijven zich dagelijks mee bezighouden; telefoonkosten worden op een gegeven moment ‘gewoon’, net als kosten voor gas, water en licht. Ze vallen niet meer op in de administratie, tenzij je bewust gaat uitrekenen wat je kunt besparen door over te stappen op een alternatief.

“VoIP-telefonie is veelzijdiger, goedkoper en een volwaardig alternatief voor de ISDN-verbinding”

Waarom nu al overstappen van ISDN naar VoIP-telefonie?
Waarom zou je iets veranderen dat goed werkt? De meeste bedrijven kijken pas kritisch naar telefonie als er iets verandert binnen de organisatie. Er komt bijvoorbeeld een nieuwe telefooncentrale of het bedrijf gaat verhuizen. Nu ISDN binnenkort gaat verdwijnen is het zaak om nu al te kijken naar een alternatief in de vorm van VoIP. Waarom?

  1. Kostenbesparing
    VoIP-telefonie is goedkoper Zoals al eerder gezegd: ISDN is duur. Overstappen op VoIP gaat je daarom in vrijwel alle gevallen geld besparen. Een goede reden om dit, als het toch moet, maar meteen te doen.
  2. Veel extra functionaliteit en nummerbehoud
    Het overstappen van ISDN naar VoIP-telefonie gaat altijd met nummerbehoud. Je loopt dus geen risico. Daarnaast krijg je bij VoIP een grote hoeveelheid telefooncentrale-functionaliteit, zoals wachtrijen met plaatsmelding en muziek, doorschakelingen, menu’s, voicemail, gespreksopname en veel meer.

“Kies voor een specialist die voor jou alles op het gebied van VoIP-telefonie kan regelen”

  1. Kies voor de betrouwbaarheid van een specialist
    Kies voor een specialist die voor jou alles op het gebied van VoIP-telefonie kan regelen. Voor een grote organisatie die naast telefonie ook nog tv, film en tientallen andere diensten aanbiedt, ben je een nummer en kun je niet rekenen op een persoonlijke, klantgerichte service. Een kleinere specialist kent zijn klanten, denkt met je mee en kan je beter begeleiden in jouw persoonlijke situatie.
  2. Voorkom verkeerde beslissingen
    Door nu al te zoeken naar een alternatief voor ISDN, kun je in alle rust overstappen. Vooral voor wat complexere situaties is het goed om rustig met de nieuwe telecomaanbieder de opties te bespreken. Op het moment dat je (en alle andere bedrijven) gedwongen moet overstappen, wordt dit lastiger.

VoIP is een volwaardig alternatief voor de ISDN-verbinding op kantoor. Het is veelzijdiger en goedkoper.

Meer weten over de overzetting van ISDN naar VoIP-telefonie? We helpen je graag.